تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد


پارت گپ – الهام مظفری: همه ما کمی فراموش کاریم. خیلی وقت‌ها کلیدمان را جای می‌گذاریم یا حتی نام کسی را فراموش می‌کنیم. اما آیا عمدا این کار را می‌کنیم؟ قطعا نه. هرچه بزرگتر می‌شویم بخشی از ماده خاکستری مغزمان را از دست می‌دهیم.‌ می‌خواهید آن را مدت طولانی تری حفظ دارید؟ این مطلب می‌تواند برایتان مفید باشد.

از دستی که غالب نیست استفاده کنید

اگر راست دست هستید، از دست چپ برای خوردن، نوشتن، برداشتن چیز‌ها و … استفاده کنید. شاید ابتدا سخت به نظر برسد، اما با تمرین می‌توانید حداقل کار‌های روزانه ساده را به این صورت انجام دهید. با این کار از نیمکره غیرفعال مغزتان استفاده می‌کنید و به گسترش بخش‌هایی از قشر مغز که مسئول پردازش اطلاعات لمسی هستند کمک می‌کنید.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 


بخشی از کار‌های روزمره خود را چشم بسته انجام دهید

چه کار‌هایی را در روز بدون اینکه فکر کنید انجام می‌دهید؟ محل کارتان چند پله دارد؟ در کابینتتان چند بشقاب دارید؟ اینکه این جواب‌ها را به یاد نمی‌آوریم دلیل دارد. ما اغلب کار‌های روزمره‌مان را بدون فکر انجام می‌دهیم. به همین دلیل توصیه می‌شود برخی کار‌ها را با چشمان بسته انجام دهیم. این کار‌ها شامل دوش گرفتن، رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر و … می‌شود. شما یک شیء را لمس می‌کنید و سپس سیگنال‌هایی به مغز درباره آنچه احساس می‌کنید می‌فرستید.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 


ترتیب فعالیت‌های صبحگاهی خود را به هم بریزید

همه ما یک برنامه مشخص داریم که درست از لحظه‌ای که بیدار می‌شویم آغاز می‌شود. اما تازگی کلید داشتن ذهن هشیارتر است. می‌توانید مغزتان را درگیر روند جدیدی کنید تا فعال و هوشیار بماند. منظورمان کار‌های پیچیده نیست، کافی است برنامه روزانه‌تان را ترتیب به هم بریزید. مثلا بعد از خودن صبحانه لباستان را عوض کنید، یا به جای اخبار کارتون ببینید.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 


به اشیای روزمره برعکس نگاه کنید

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا یک کودک کنترل تلویزیون را برعکس نگه می‌دارد و به شکل و رنگ‌های روی آن اشاره می‌کند؟ چرا ما این کار را نمی‌کنیم؟ نه تنها با کنترل بلکه با بسیاری از لوازم خانگی می‌توانید این تمرین را انجام دهید. یا حتی ساعت مچیتان را برعکس ببندید. با این کار وقتی به این چیز‌ها نگاه می‌کنید، مغز شما روی آن‌ها تمرکز می‌کند تا آن را تفسیر کند، بنابراین هشیاری آن افزایش می‌یابد.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 


با سکه بازی کنید

آیا تا به حال خط بریل دیده اید؟ نابینایان با استفاده از خط بریل می‌توانند بخوانند که به سختی می‌توانید آن را ببینید، اما با لمس آن متوجه می‌شوید چطور این کار را می‌کنند. آن‌ها برجستگی حروف را احساس می‌کنند؛ بنابراین به جای حس بینایی از مغزشان می‌خواهند با حس لامسه حروف را بخواند. می‌توانیم از روش مشابهی برای فعال کردن سلول های مغز استفاده کنیم. کافیست چند سکه داخل ظرفی ریخته و در ماشینتان داشته باشید و پشت هر چراغ قرمز، دستتان را در ظرف کنید. هر روز سعی کنید بدون نگاه کردن حدس بزنید چه شکل و اعدادی روی سکه هاست.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 

 

غذاهای مختلف را تجربه کنید

اگر جزء کسانی هستید که همیشه یک غذا سفارش می دهند، وقتش رسیده تغییر کنید. تجربه غذاهای جدید از مغزتان می‌خواهد غذاهای جدید را ببوید و سیگنال‌هایی به بینی بفرستد که گیرنده‌های آن را فعال کند. این بوی جدید به مغز احساسات جدیدی می دهد. نه تنها در رستوران بلکه در خانه هم غذاهای جدید را امتحان کنید. مثلا از یک ادویه متفاوت یا یک ماده اولیه جدید استفاده کنید.

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 


 

با صدای بلند بخوانید

مطالعه با صدای بلند همیشه ممکن نیست. اما هروقت می‌شود باید از آن استفاده کنید. شاید چند دقیقه بیشتر طول بکشد، اما ارزشش را دارد. وقتی کلمات را با صدای بلند می‌خوانید ۳ بخش از مغز فعال می‌شود. گوش دادن به کتاب‌های صوتی هم همین تاثیر را روی مغز دارد. با خواندن با صدای بلند، همزمان از مدار‌های مختلف مغز استفاده می‌کنیم.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 

 

به مغزتان غذا بدهید

منظورمان این است غذا‌هایی بخورید که مغز را تقویت می‌کند؛ بنابراین باید مقدار قابل توجهی از ویتامین‌ها و چربی‌ها را برای تغذیه مغزتان استفاده کنید. موادغذایی مثل گردو، روغن نارگیل، زردچوبه، بلوبری، تخم مرغ، کلم بروکلی و آواکادو قدرت مغز را افزایش می‌دهند.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 


اجتماعی بودن

بیرون بروید، با مردم حرف بزنید و از کرخت شدن مغزتان جلوگیری کنید. هر وقت با دیگران صحبت می‌کنید، مغزتان شروع به ارسال و دریافت اطلاعات می‌کند. تعامل با کسانی که مثل شما نیستند فایده زیادی دارد و مغزتان آماده دریافت ایده‌ها و افکار جدید می‌شود. اگر از اجتماع دوری کنید، توانایی مغزیتان تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین سعی کنید حداقل با فروشنده‌ها تعامل داشته باشید، نه اینکه بی هیچ حرفی کارت را بکشید و بروید.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد

 

از همه حواستان همزمان استفاده کنید

فعالیت‌هایی انجام دهید که همه حواستان را همزمان درگیر می‌کند. برخی از این تمرینات شامل سفر، باغبانی، یادداشت برداری در جلسات، رسیدگی به کودکان هنگام آشپزی، خرید و … می‌شود.

 

تمرینات آسانی که ذهنتان را هشیار نگه می‌دارد